Begreppet lyx förändras när man får barn. Förr, innan barnen kom, var lyx praktfulla tillställningar med drinkar och flera rätter till middag, tycker trebarnsmamman Marie. Första gångsmamman Stina tycker att höjden av flärd var att åka på långa utlandssemestrar eller att köpa exklusiva möbler till hemmet, medan mammalediga Ellen tycker att en weekend på spa gjorde hela skillnaden. Det var innan de fick barn. Nu betyder en lugn middag mycket mer än det gjorde tidigare. Höjden av lyx och komfort kan också vara att sitta på toaletten utan att bli störd, att plocka ur diskmaskinen utan hjälp från krypande småbarn eller att gå och träna utan att behöva skynda sig hem. Under tecknad var som nybliven mamma gråtmild av glädje över ynnesten att få gå och lägga sig själv i bilen (!) ett par timmar. Sådant står högt på många mammors önskelista men är ganska blygsamma önskningar egentligen.

En gång i veckan

Mammor kan verkligen bli bättre på att unna sig sådant de tycker om. Vissa mammor är så snåla mot sig själva att de helt glömmer bort vad de tycker är roligt. Då, om inte förr, är det hög tid att ägna sig åt lite kvalifi cerad ”mamfort” – det vill säga komfort för dig som mamma. En gång per vecka är minimum, tycker föräldracoachen My Lindén.

– Alla behöver egentid men hur mycket är förstås individuellt, säger My Lindén.

Hon driver sedan 2008 företaget MammaCoaching Stockholm och träffar närmare 20 klienter i veckan som behöver hjälp med att hitta balans, flyt och glädje i vardagen igen.

Mammor har ofta skyhöga krav på sig själva. Vi vill vara duktiga på jobbet, vara en bra partner och ha ett rikt socialt liv! Men att få ihop dessa brokiga tårtbitar till en slät prinsess tårta med en ros som balanserar på mitten är svårt. För att inte säga omöjligt. Ingen kan vara bra på allt!

– Prioritera olika saker olika perioder, kanske väljer du att ha olika fokus månad för månad. Vi måste välja. Ändå gör dagens mammor inte det – de vill vara 120 procent på allt, säger My Lindén och tipsar om att inte ta så stora kliv i taget. Vill man ha mer tid för sig själv behöver det inte betyda att man arrangerar en hel spaweekend.

– Jag pushar många mammor att göra allt i lite mindre skala, så att det faktiskt blir av oftare. Det behöver inte vara så stort, då händer det mer sällan. Att åka till Paris för att äta och dricka gott är ju mysig men inte nödvändigt, det fi nns jättegoda ostar på Ica också!

Småbarnsmammor är en stor riskgrupp på arbetsmarknaden i dag. Utbrändhet och sjukskrivningar bland mammor med små barn har ökat de senaste åren. Vilket inte är konstigt, det är ingen enkel ekvation att vara i topp på arbetet, ha ett välstädat hem, träna regelbundet och samtidigt vara kaptenen på skutan hemma, som så många mammor fortfarande är i dag.

– Det är ren fakta att mammor, när de går tillbaka till jobb efter mammaledighet, måste prestera direkt, så ser det ut i dag. I stället skulle vi behöva en invänjningsperiod. Många får en chock när de kastas ut i verkligheten så som den ser ut med karriär och barn. Det är ett evigt pussel för att få det att gå ihop och det dåliga samvetet dyker upp som på beställning. Känslan av otillräcklighet leder till att så många går in i väggen, man upplever att man aldrig är tillräckligt bra någonstans, säger föräldracoachen.

Räkor och vin

My Lindén har två barn, och år gamla, och har själv gjort omprioriteringar i sitt liv för att kunna vara en sådan mamma som hon vill vara och samtidigt starta upp sin egen firma. Vad är mamfort för henne?

– Räkor och ett gott vin en tisdag eller så gör jag ett minispa om jag är själv hemma en söndag. Får man verkligen vara själv en söndag?

– Självklart får man det, och helt utan dåligt samvete dessutom. Ibland sticker jag i väg både lördag och söndag, och jag tycker att jag är en väldigt bra mamma ändå!

Tips från coachen

 

HITTA DIN GREJ

Vad är mamfort för dig? Kan du inte komma på något så aktivera dig i alla fall! Du kommer garanterat att hitta intressen och du kommer att uppleva att utflykten ger dig ny energi.

 

PRIORITERA

Titta igenom hur ditt liv ser ut, måste du göra allt du gör? Vad är viktigt för dig? Se konkret på din vardag och bestäm dig för vad du kan ta bort.

 

SKIPPA DET DÅLIGA SAMVETET!

Försök förändra sådant som du kan påverka. Saker du inte kan påverka som till exempel hur svärmor är med barnen – släpp det!